بارنامه و راهنامه مهمترین اسناد در تجارت بین المللی هستند، بارنامه حاوی اطلاعاتی است که صاحب کالا را مشخص می کند همچنین بارنامه مشخصات وزن ناخالص کالا را هم شامل می شود علاوه براین تاریخ بارگیری روی کشتی، کامیون ....همیشه در بارنامه ذکر می شود.
BILL OF LADING بارنامه و راهنامه، مهمترین اسناد در تجارت بین المللی هستند ابتدا در مورد بارنامه و پس از آن در مورد راهنامه و CMR صحبت خواهیم کرد صورتحساب محموله از سوی بنگاه باربری صادر می شود؛ اما این مسأله همیشه کار ساده ای نیست چنانچه حمل و نقل چندوجهی مورد استفاده قرار گیرد بنگاهی که کل عملیات را سازماندهی میکند بارنامه را نیز صادر میکند گاهی کارگزاران و بنگاه های باربری عمومی بدون وسیله حمل بارنامه خاص خود را صادر میکنند. این به آن معناست که بنگاه صادر کننده بارنامه طوری عمل میکند که گویی بنگاه باربری است؛ اما در واقع سایر بنگاه ها حمل محموله را انجام میدهند چرا این موضوع مهم است؟ بحث داغی درباره مسئولیت حمل وجود دارد. بعضی کشورها کلیه طرف های درگیر حمل را مسئول می دانند؛ اما سایر کشورها فقط صادر کننده بارنامه را مسئول می دانند صورت بارنامه سه نقش مهم ایفا می کند: -۱ قرارداد حمل این قرارداد از سوی فرستنده امضاء میشود و قراردادی بین فرستنده و بنگاه باربری برای سفر دریایی و حمل محموله محسوب می شود. - مدرک حاکی از حق تصرف و مالکیت کالا هنگامی که حمل محموله بین خریدار و فروشنده مدت زمان زیادی طول میکشد ممکن است مشخص نباشد محموله در هر مرحله ای از زمان متعلق به چه کسی است بنابراین هر کسی را که بارنامه معرفی میکند مالک محموله است. داشتن این گواهی چیزی مثل دریافت برچسب اجازه عبور اتومبیل ها در آمریکا است. رسید کالا (Receipt of goods) رسید کالا از سوی بنگاه باربری به فرستنده داده میشود که نشان میدهد کالاها را تحویل گرفته است. بخش مهم بارنامه توصیف محموله است. یک تعارض ذاتی درباره توصیف محموله وجود دارد. بارنامه باید ماهیت واقعی محموله را مشخص کند بنگاه باربری برای این بارنامه مسئول است؛ اما آنها متخصص ویژگی های محموله نیستند؛ فقط صادر کننده چنین تخصصی را دارد. اغلب، عدم توافق از آنجا ناشی میشود که صادر کننده یک چیز و بنگاه باربری چیز دیگری میگوید. چنانچه فرستنده قصد فروش محموله را بر اساس شرایط اعتبار اسنادی داشته باشد و تمیز بودن بارنامه ضرورت داشته باشد در آن صورت این تفاوتها عواقب جدی را در پی خواهند داشت. منظور از «تمیز بودن» (Clean) چیست؟ هنگامی که محموله برای حمل تحویل شود، بارنامه باید در این مرحله دقیقاً مشخص کند که محموله چیست و شرایط آن چگونه است چنانچه محموله در شرایط خوبی قرار داشته باشد و بارنامه هیچ گونه مغایرتی را نشان ندهد معلوم میشود که بارنامه تمیز است. ممکن است محموله در طی سفر دچار خسارت شود یا در بارنامه محموله تغییری به وجود آید. در این صورت وضعیت مخدوش یا کثیف ( dirty) می شود و مبین آن است که این بارنامه بنا به دلایلی حاوی کالای صحیح یا سالمی نیست.
BILL OF LADING
بارنامه و راهنامه، مهمترین اسناد در تجارت بین المللی هستند ابتدا در مورد بارنامه و پس از آن در مورد راهنامه و CMR صحبت خواهیم کرد صورتحساب محموله از سوی بنگاه باربری صادر می شود؛ اما این مسأله همیشه کار ساده ای نیست چنانچه حمل و نقل چندوجهی مورد استفاده قرار گیرد بنگاهی که کل عملیات را سازماندهی میکند بارنامه را نیز صادر میکند گاهی کارگزاران و بنگاه های باربری عمومی بدون وسیله حمل بارنامه خاص خود را صادر میکنند. این به آن معناست که بنگاه صادر کننده بارنامه طوری عمل میکند که گویی بنگاه باربری است؛ اما در واقع سایر بنگاه ها حمل محموله را انجام میدهند چرا این موضوع مهم است؟ بحث داغی درباره مسئولیت حمل وجود دارد. بعضی کشورها کلیه طرف های درگیر حمل را مسئول می دانند؛ اما سایر کشورها فقط صادر کننده بارنامه را مسئول می دانند صورت بارنامه سه نقش مهم ایفا می کند: -۱ قرارداد حمل این قرارداد از سوی فرستنده امضاء میشود و قراردادی بین فرستنده و بنگاه باربری برای سفر دریایی و حمل محموله محسوب می شود. - مدرک حاکی از حق تصرف و مالکیت کالا هنگامی که حمل محموله بین خریدار و فروشنده مدت زمان زیادی طول میکشد ممکن است مشخص نباشد محموله در هر مرحله ای از زمان متعلق به چه کسی است بنابراین هر کسی را که بارنامه معرفی میکند مالک محموله است. داشتن این گواهی چیزی مثل دریافت برچسب اجازه عبور اتومبیل ها در آمریکا است. رسید کالا (Receipt of goods) رسید کالا از سوی بنگاه باربری به فرستنده داده میشود که نشان میدهد کالاها را تحویل گرفته است. بخش مهم بارنامه توصیف محموله است. یک تعارض ذاتی درباره توصیف محموله وجود دارد. بارنامه باید ماهیت واقعی محموله را مشخص کند بنگاه باربری برای این بارنامه مسئول است؛ اما آنها متخصص ویژگی های محموله نیستند؛ فقط صادر کننده چنین تخصصی را دارد. اغلب، عدم توافق از آنجا ناشی میشود که صادر کننده یک چیز و بنگاه باربری چیز دیگری میگوید. چنانچه فرستنده قصد فروش محموله را بر اساس شرایط اعتبار اسنادی داشته باشد و تمیز بودن بارنامه ضرورت داشته باشد در آن صورت این تفاوتها عواقب جدی را در پی خواهند داشت. منظور از «تمیز بودن» (Clean) چیست؟ هنگامی که محموله برای حمل تحویل شود، بارنامه باید در این مرحله دقیقاً مشخص کند که محموله چیست و شرایط آن چگونه است چنانچه محموله در شرایط خوبی قرار داشته باشد و بارنامه هیچ گونه مغایرتی را نشان ندهد معلوم میشود که بارنامه تمیز است. ممکن است محموله در طی سفر دچار خسارت شود یا در بارنامه محموله تغییری به
وجود آید. در این صورت وضعیت
مخدوش یا کثیف ( dirty)
می شود و مبین آن است که این بارنامه بنا به دلایلی حاوی کالای صحیح یا سالمی نیست.